Witamy, Gościu Serdeczny
Proszę zaloguj się albo zarejestruj.    Nie pamiętasz hasła?

Rzeczywistość poza materią
(1 wejść) (1) Gość
W dółStrona: 1
TEMAT: Rzeczywistość poza materią
*
#6825
Rzeczywistość poza materią 13 lat(a), 6 mies. temu  
GENIALNY !!! w swojej prostocie :))) film o percepcji



W tym właśnie znaczeniu N.Maharaj mówi że cały Wszechświat zawarty jest w tobie a Ramana Maharishi porównuje życie do projektora filmowego.
darlut
Jesteśmy czymś więcej niż tylko ciałem fizycznym
Posty: 93
graphgraph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
Płeć: Mężczyzna Miejsce: TCZEW Urodziny: 06/22
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
Przesunąć horyzont !
 
#6828
Fenomenologia Husserla 13 lat(a), 6 mies. temu  
Darlut napisał:
W tym właśnie znaczeniu N.Maharaj mówi że cały Wszechświat zawarty jest w tobie a Ramana Maharishi porównuje życie do projektora filmowego.
O ile pamiętam w pismach Husserla był również ten motyw. On tam świadomość traktował jako ekran, na który coś jest rzutowane. Czytałem to dawno, więc mogłem to przeinaczyć. Ale piszę, bo cytowany fragment mi się z tym skojarzył.

Oto kilka informacji o fenomenologii Husserla z Wikipedii.

Fenomenologia – XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl, a także wytworzona przez ten kierunek metoda badań filozoficznych stosowana przez filozofów egzystencji.

Nazwa kierunku pochodzi od greckiego słowa phainomenon oznaczającego to, co się jawi. Metoda fenomenologiczna polega na opisie i oglądzie tego, co bezpośrednio jest dane. Jest to metoda filozofowania, która odbiega od codziennych sposobów orientowania się w rzeczywistości. Podejście fenomenologiczne różni się od naturalnego nastawienia bezzałożeniowością. W nastawieniu naturalnym mamy na temat świata pewne założenia, domysły, teorie, spekulacje. Fenomenologia nawołuje do ich odrzucenia po to, by przyjrzeć się światu tak, jak się on jawi. Edmund Husserl postulował powrót do rzeczy samych. Ma temu służyć redukcja fenomenologiczna (epoche), która oznacza wzięcie w nawias, zawieszenie przekonania o realnym istnieniu świata i poznającego podmiotu. Epoche miała sprawić, że świadomość stanie się czysta (pozbawiona założeń), będzie traktować świat wyłącznie jako fenomeny, zjawiska.

Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Fenomenologia
panTo
Admin
Posty: 1636
graph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
astrolabium.pl
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
#6835
Fenomenologia percepcji 13 lat(a), 6 mies. temu  
> Ramana Maharishi porównuje życie do projektora filmowego.

Uwyraźniając różnicę między ontologią klasyczną a fenomenologią, chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na spojrzenie Merleau-Ponty’ego. Mianowicie pisze on: „W rzeczywistości »obraz psychiczny« tej popielniczki nie jest ani większy, ani mniejszy od obrazu fizycznego tego samego przedmiotu na mojej siatkówce – nie istnieje obraz psychiczny, który można porównać jak jakąś rzecz z obrazem fizycznym, który miałby w stosunku do niego jakąś określoną wielkość i który stanowiłby ekran między mną a rzeczą. Moja percepcja nie odnosi się do jakiejś treści świadomości – odnosi się do samej popielniczki”. Autor Fenomenologii percepcji podkreśla tym samym, że to, co się pojawia w perspektywie spojrzenia, znajduje swoje odbicie w fizycznych narządach cielesności. W konsekwencji cielesność ma się otwierać na świat i zagarniać go takim jakim jest. Przyjęcie kryterium poznania jest zabiegiem abstrakcyjnym, który przez arbitralność fałszuje obraz rzeczywistości. Świadomość jest natomiast sztucznym atrybutem poznania wprowadzającym stałość, która wobec zmieniających się warunków cielesnej percepcji nigdy nie odzwierciedla rzeczywistego stanu rzeczy. Podkreślając rzeczywisty stan rzeczy i jego przynależność do cielesności, Merleau-Ponty zapoznaje jednak problem podmiotowego poznania na rzecz ontologii klasycznej. Ciało przyjmując na zasadzie nieświadomości warunki istnienia świata staje się właściwym jego odzwierciedleniem, w efekcie nim samym. Rozumiejąc świat w swojej odbijającej naturze, predystynowane jest do przyjęcia najlepszej pozycji dla jawiącego się w nim spektaklu. W rezultacie rozważania autora Fenomenologii percepcji kierują się ku res i rozwiązać mają widzianą z klasycznej perspektywy aporetyczność stanowiska Husserlowskiego. Jak się jednak okazuje nie trafiają one celu. Albowiem przedmiotem poznania w ujęciu ontologii klasycznej jest właśnie realnie pojęty przedmiot res. Epistemicznie nastawiona fenomenologia przedmiot poznania ujmuje zaś jako sens w treściach świadomości.

Marcin Furman
Doktorat: Problem aporii poznania bezpośredniego. Fenomenologia Edmunda Husserla w świetle filozofii klasycznej
Źródło: www.sbc.org.pl/Content/4444
panTo
Admin
Posty: 1636
graph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
astrolabium.pl
Ostatnio zmieniany: 2010/03/03 19:44 Przez panTo.
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
Do góryStrona: 1