Parę uwag do tekstu na stronie:
www.astrolabium.pl/astrologia/wedyjska
Podoba mi się pomysł, sam jestem w trakcia pisania na ten temat.
PUNKT 2
Jeśli chodzi o ważność obiektów w horoskopie to pierwsze miejsce zajmuje Atmakaraka czyli planeta (graha) która ma najwięcej stopni (dla rahu i ketu liczymy odwrotnie). Parasara Muni wskazuje, iż ta planeta jest królem horoskopu.
Następnie istotna jest Lagna oraz Lagnesh (czyli Ascendent i jego władca). Później w zależności od typu interpretacji zwraca się uwagę na inne obiekty/punkty. Chandra między innymi dotyczy umysłu (mana) jak mówi Śaravali. Surya dotyczy świata, duszy, Boga - Saravali 'mówi', iż opisuje Sarvatma czyli zarówno Paramatma (odpowiednik naszego Boga) jak i Jivatma (indywidualne dusze). Z tego względu Surya (słońce) zajmuje bardzo istotną pozycję w horoskopie i wskazuje formę Adityi (form Słońca) jakie przyjmuje za swoją WH (właściciel horoskopu). Surya oraz Atmakaraka należą do tego samego poziomu - duszy. Karaka, księżyc (Chandra/Indu), Nakshatry należą do poziomu mentalnego. Lagna, Lagnesha, Bhavesha (władca ascendentu) dotyczą tulya czyli ciała fizycznego. Podobnie dzielą się sygnifikatory (karaka) na chara, naisargika oraz sthira.
4.
Ashtakavarga to nie jest system tranzytów. Jest to system, dzięki któremu bada się wsparcie domu/planety od innych planet/obiektów (włączając Lagne wg. Varahamihiry). Ashtakavarga jest tak rozległa, że używa się ją do Jataka Portuha Sodhana (kojarzenie horoskopow), Upaya (remediów), Gochara (tranzytów) oraz Dasa (systemów prognoz bazujących na porządku planet)
W Jyotisha (astrologii wedyjskiej) używa się wiele narzędzi. Głównym i najbardziej popularnym są Dasy. Stosuje się również progresje (varshapala, tithi pravesha) oraz tranzyty (gochara). System tranzytów nie musi być skomplikowany, najbardziej popularny to Kantaka Shani (pozycja Saturna / Shani w 1,8,10 domu od Księżyca oraz Sade Sati - pozycja Księżca w 12,1,2 domu od Księżyca)
Jeśli chodzi o Driszti to wszystkie obiekty (graha) prócz Ketu mają aspekt planetarny zwany graha drsti. Oprócz aspektów znakowych (rasi drsti omawianych zarówno w Jaimini Upadesa jak i Brhat parasara Hora Śastra) istnieją również aspekty nakshatr - Nakshatra-Dristi.