Witamy, Gościu Serdeczny
Proszę zaloguj się albo zarejestruj.    Nie pamiętasz hasła?

Apokalipsa w sztuce
(1 wejść) (1) Gość
W dółStrona: 123
TEMAT: Apokalipsa w sztuce
#6900
Dies irae 10 lat(a), 3 mies. temu  
Dies iræ lub Dies irae (łac. Dzień gniewu) – początek napisanej na przełomie XII i XIII w. (prawdopodobnie przez Tomasza z Celano) rymowanej sekwencji, która od XIV w. włączona została do mszału, a od czasu reformy trydenckiej śpiewana jest w liturgii kościoła rzymskokatolickiego w mszach żałobnych w klasycznym rycie rzymskim, najczęściej jest to również określenie całej tej sekwencji, a przy ściślejszym podziale – jej początku (drugim fragmentem sekwencji jest wtedy Tuba mirum)[1][2]. W nowym obrządku nie jest już powszechnie używana (ma charakter opcjonalny).

Opracowania muzyczne

Temat z chorału gregoriańskiego skomponowanego do słów Dies irae na potrzeby liturgii był często wykorzystywany przez kompozytorów zwłaszcza w wieku XIX i XX. Najbardziej znane kompozycje nawiązujące do tej melodii to Symfonia fantastyczna Berlioza, Totentanz Liszta oraz Rapsodia na temat Paganiniego Rachmaninowa.

Sam tekst wiersza spotkać można w mszach żałobnych pisanych przez różnych kompozytorów. Najsłynniejsze z takich kompozycji to Requiem d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta, Requiem B-dur Johanna Michaela Haydna, starszego brata Josepha, oraz Requiem Giuseppe Verdiego.

Z "Dies irae" pochodzi śpiewany współcześnie na pogrzebach dwuwiersz "Dobry Jezu, a nasz Panie/Daj mu wieczne spoczywanie" (łac. "Pie Iesu Domine, dona eis requiem").

W bibliografii Stanisława Przybyszewskiego jest także – napisany w 1909 – dramat pt. "Dzień Sądu", nawiązujący tytułem do Dies irae. Z kolei Jan Kasprowicz jest autorem hymnu pod takim tytułem.

Dwie ostatnie linijki hymnu zostały także wykorzystane w filmie Monty Python i Święty Graal (Monty Python and the Holy Grail), gdzie pokutnicy z dwuwierszem na ustach tłuką się po głowach deskami.

Niektóre wersy użyte są w utworze goatrance'owej grupy Juno Reactor Conquistador part 1. Inne pojawiają się w twórczości zespołów metalowych, jak np. Haggard, Theatres des Vampires.

Źródło : pl.wikipedia.org/wiki/Dies_irae


Mozart - Dies irae


lula322
:)
Posty: 1043
graphgraph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
#6901
Dies irae 10 lat(a), 3 mies. temu  
Dies irae, Requiem, Verdi. Zubin Meta




lula322
:)
Posty: 1043
graphgraph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
Ostatnio zmieniany: 2010/03/05 13:03 Przez lula322.
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
#6902
Dies irae 10 lat(a), 3 mies. temu  
Verdi Requiem - Toscanini: Dies irae (part1)



lula322
:)
Posty: 1043
graphgraph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
#6914
Dies irae - Monty Python i Święty Graal 10 lat(a), 3 mies. temu  
Dwie ostatnie linijki hymnu zostały także wykorzystane w filmie Monty Python i Święty Graal (Monty Python and the Holy Grail), gdzie pokutnicy z dwuwierszem na ustach tłuką się po głowach deskami.


Monty Python i Święty Graal



Anglia w 932 roku. Król Artur wraz ze swym sługą Patsy, używającym orzechów kokosowych do wydobywania stukotu imitującego tętent kopyt, przemierza kraj w poszukiwaniu rycerzy, którzy przyłączyliby się do niego w zamku Camelot. Na początku filmu Artur wraz z Patsym docierają do jednego z zamków, w którym spodziewają się znaleźć rycerzy gotowych przyłączyć się do nich. Jednak stacjonujący w zamku żołnierze, widząc, że Artur z Patsym udają tylko, że jeżdżą konno, wdają się z nimi w rozmowę na temat podróżowania przy pomocy orzechów kokosowych, sposobu ich nabywania i przenoszenia z ciepłych krajów. Zniechęcony Artur odjeżdża w końcu bez żadnej pomocy ze strony swych rozmówców.
W dalszej wędrówce "przejeżdzają" przez osadę, gdzie z powodu pomoru na taczkę ładowani są zmarli oraz osoby, które przez mieszkańców osady uznawane są za zmarłych. Mieszkańcy rozpoznają króla po tym, że nie jest obesrany. Poza granicami osady napotykają wieśniaków zbierających gnój pod kolejnym zamkiem - Dennisa i jego żonę. Początkowo król Artur popełnia gafę, biorąc Dennisa za starą kobietę, później wdają się w dyskusję na temat legitymizacji władzy, jaką uzyskać miał Artur. Król przyznaje, iż władzę odziedziczył wraz z mieczem, który podarowała mu Pani Jeziora, ubierając opowieść w poetyckie słowa, natomiast Dennis kwestionuje tego typu legitymizację władzy, zaznaczając jednocześnie swoje lewicowe poglądy.
Następna postać jaka staje na ich drodze to Czarny Rycerz, strzegący mostu, którego mogą obserwować w akcji, gdy walczy z innym rycerzem w zielonej zbroi. Jego kunszt (pokonanie przeciwnika poprzez wcelowanie mieczem w wizurę przyłbicy) wywiera na podróżnikach duże wrażenie, przez co Artur proponuje Czarnemu Rycerzowi przyłączenie się do niego. Na pochwały i propozycje króla rycerz jednak nie reaguje, stojąc z założonymi rękoma. Dopiero w momencie, gdy Artur próbuje przejść przez most, wyzywa go na pojedynek. Przegrywa go jednak szybko. Na początku Artur odrąbuje mu jedną rękę, co dla Czarnego Rycerza jest tylko draśnięciem. Gdy traci drugie ramię, twierdzi, że to rana powierzchowna. Przepuszcza Artura z Patsym dopiero wówczas, gdy traci również obie nogi.
W tym filmie, jak i innych produkcjach Pythonów, pojawiają się kilkuminutowe wstawki animowane w wykonaniu Terry'ego Giliama, wszystkie utrzymane są w klimacie średniowiecznych rycin i iluminacji


Więcej tu

pl.wikipedia.org/wiki/Monty_Python_i_%C5%9Awi%C4%99ty_Graal
lula322
:)
Posty: 1043
graphgraph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
#6915
Dies irae - Symfonia fantastyczna Berlioza 10 lat(a), 3 mies. temu  

Temat z chorału gregoriańskiego skomponowanego do słów Dies irae na potrzeby liturgii był często wykorzystywany przez kompozytorów zwłaszcza w wieku XIX i XX. Najbardziej znane kompozycje nawiązujące do tej melodii to Symfonia fantastyczna Berlioza



( Mi od razu przypomina się Bułhakow :)


Tokijska Orkiestra Symfoniczna

dyrygent - Pinchas Steinberg


lula322
:)
Posty: 1043
graphgraph
Użytkownik poza Siecią Kliknij, aby zobaczyć profil tego użytkownika
Administrator wyłączył możliwość wysyłania postów przez anonimowych użytkowników.
 
Do góryStrona: 123